Hoe reageren jouw medewerkers op onbekenden op het bedrijfsterrein?
Meet jouw Food Defense cultuur met een intrusietest
Veilige producten op de markt brengen is een prioriteit in de voedingsindustrie. Hoewel het opzettelijk besmetten van voedingsmiddelen soms gebeurt, is dit (gelukkig) geen vaak voorkomend fenomeen. Niettemin vraagt dit wel de nodige aandacht. Enerzijds kan de impact (op vlak van reputatie, volksgezondheid en financiële schade) vernietigend zijn voor een bedrijf. Anderzijds worden door klanten en certificeringsinstanties eisen opgelegd op vlak van Food Defense waar je als voedingsbedrijf moet aan voldoen.
Hoe verhoog je nu de Food Defense cultuur in jouw bedrijf?
Naast het feit dat een interne dreiging zeker niet uit het oog mag verloren worden (insider threat), bestaat de kans dat de dreiging van buitenaf komt. Het eerste signaal kan dan een onbekende zijn die zich alleen en vrij verplaatst op het bedrijfsterrein en/of in de productie. Deze persoon ziet er misschien niet “verdacht” uit, maar de handelingen kunnen verdacht zijn: toegang vragen, herhaaldelijk voorbijlopen op dezelfde plaatsen, rondkijken, de weg vragen, verloren lopen, …
Het is belangrijk dat jouw medewerkers dit “eigenaardige” gedrag opmerken en hier onmiddellijk op reageren: door deze persoon aan te spreken en te begeleiden naar een verantwoordelijke of een verantwoordelijke hierop attent te maken. Maar hoe krijg je jouw medewerkers zover?
3 tips!
Een ruime en bewuste veiligheidscultuur
Het herkennen van vreemde of eigenaardige situaties (onbekenden op je bedrijfsterrein) vraagt een permanente aandacht voor alles wat met incident management te maken heeft. Het beste is dat je hierin investeert van bij het begin van de loopbaan door een opleiding, een regelmatige test, etc. Zo beseffen medewerkers dat ook Food Defense deel uitmaakt van de bedrijfscultuur en zijn ze zich bewust van het belang ervan.
Maak van jouw mensen een sterke schakel
Wij geloven dat je van jouw medewerkers een sterke schakel kunt maken. Zij zijn de oren en de ogen van het bedrijf. Als zij iets opmerken, is het belangrijk dat ze weten bij wie ze dit moeten melden. Dit zal de drempel verlagen om eigenaardige situaties snel op te pikken en door te geven.
Food Security helpt haar leden door:
Een ledenvergadering te organiseren rond Food Defense op 30/09/21. Er zal onder andere een expert komen spreken over gedragsverandering.
Een intrusietest te doen om het bewustzijn van medewerkers te testen rond de aanwezigheid van “onbekenden” op een productiesite.
De kwaliteitsverantwoordelijken te coachen zodat er een intern systeem kan opgezet worden voor regelmatige intrusietesten.
De medewerkers op te leiden via een Food Defense sessie en tools aan te bieden (Memento) rond bewustzijn voor gevoelige situaties.
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.