Wanneer de crisis zich ook in het buitenland afspeelt…
Ken jij de wettelijke verplichtingen in het buitenland?
De grote meerderheid van de leden van Food Security exporteert producten naar het buitenland. Enkelen beschikken over eigen personeel gevestigd in het buitenland (sales office, opslagplaats, etc.). Anderen hebben zelfs productiesites in het buitenland. In tijden van crisis is het belangrijk om ook op deze medewerkers beroep te kunnen doen.
Door een accidentele contaminatie bevinden zich stukjes glas in de producten. In België (producerend land) beslist men om over te gaan tot een product recall. De effectieve uitvoering hiervan impliceert het - grensoverschrijdend - informeren van diverse stakeholders (o.a. autoriteiten) waarbij kennis van de lokale gebruiken van vitaal belang is. Jullie personeel, de buitenlandse sites en partners beschikken deze over de nodige kennis en tools om jullie te helpen een crisis te doorstaan? Zijn ze correct opgeleid en ervaren?
3 tips!
Zorg ervoor dat ze over de juiste tools beschikken, waaronder:
- De crisishandleiding van jouw bedrijf, of toch op zijn minst enkele guidelines rond crisismanagement.
- Kennis van de lokale overheden (food safety, politie…) en de procedures: hoe vervul je de meldingsplicht en hoe communiceer je over een product recall bijvoorbeeld.
- Een netwerk aan lokale experten en erkende laboratoria. In een crisissituatie is zo’n netwerk -in elk land waar producten verkocht worden- een enorme troef gebleken.
Food Security helpt haar leden door:
Begeleiding te voorzien bij het opstellen en uitrollen van guidelines voor een internationale crisismanagement handleiding.
Opleidingen in België te organiseren tijdens een meeting met de internationale medewerkers.
Crisisoefeningen te organiseren met het groepsniveau in België en een buitenlandse site.
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.